Sjung om stu...

Ni vet när man var liten och skrev dagbok? När man upplevde ett par intensiva dagar som man inte hann att skriva om, kom efter, och sen den där stressen när man skulle försöka beskriva allt underbart som hade hänt i detaljrikedom. Och man insåg att det nog inte går. Men försöker ändå.

Torsdag:

07.00 Vår studentdag!!! Klockan ringer, och jag kommer i stämning right away när jag läser ett sms från B där hon peppar oss tjejer att "idag är den dagen"! Solen skiner.

09.30 Har ätit någon macka, duschat, fixat med grejer och ger mig av mot champagnefrukost hos em. Tryckande värme. Skulle haft vatten med. Det kommer att bli en bra studentdag.

10.00 Champagnefrukost och mösskrivning. Alla är fina och mössorna är på!

12.00 Kommer till skolan, får rosor av vår mentor, och han får en present av oss. Världssötast! "Men vad kul!". Ombytning till studentkläder.

13.00 Mat. Mmmm, lax. Ute i atriumgården med alla skolans treor. 

13.45 Underhållning, dvs sång att lyssna på och sånger att sjunga, i matsalen. Finast är "La Vie en Rose" - helt fantastiskt när en tjej ur es-1:an sjunger den. Sen delas stipendier ut och jag får. Jättekul och stimulerande (3000:-!!!!)

15.00 Vår klass blir fotograferade på gräsmattan bakom Borgen. Därefter, sångövning nere i musiksalen. Nu börjar det kännas.

16.00 Vi svär eden till Vita Damen, en galjonsfigur som hänger från en vägg i biblioteket i Bryggan. Vi håller upp våra högerhänder och säger vad som dikteras för oss. Vi ska aldrig tala illa om skolan,  och i gengäld skyddar Vita Damen oss under våra liv.

17.00 Utsläppen börjar. Letar efter våra skyltar i ett hav av människor utanför Bryggan.

17.30 Står bakom en dörr, vaktmästaren ska komma och släppa ut oss. Stämningen är SÅ hög och vi har nog aldrig varit så här laddade alla samtidigt någon gång tidigare. HELT SINNES.

17.35 Utsläpp!!!!!!!!!!!

Och det är:

JAAAAAAAAAAAAA!!!!!!

Fan eufori - att springa ut ur byggnaden, ut på trappan och vi hoppar och skriker sen försöker vi sjunga och så sjunger vi vår egen sång och sen springer vi ner för trappan och ut bland folket. Helt underbart!!!! Jag är strålande lycklig och att gråta finns inte. Släkt och vänner hänger på en blommor, sen samlas vi på flaket. Vi har finaste flaket lätt!

Sen åker vi två varv i vellinge och flaket känns som det roligaste denna dag när vi är överlyckliga och dansar och hoppar och skriker och sjunger och jag vetefaaan. Det känns så bra!!! Det är vi nu och vi står på vårt flak! STUDENT STUDENT STUDENT!!!!!

19.och någonting kommer jag hem och tas emot av alla gäster som väntar. Hur lyckad är inte vår student när vi har underbart väder och man kan sitta ute i trädgården? Mina föräldrar har fixat det jättefint och god mat och dricka. Trevliga gäster och fina presenter.

23.30 Jes och kompis kommer till mig och sen tar vi taxi ner till s i skanör. Hälsar på folket hos s och ger oss iväg till Badhytten. SJUKT KUL hela promenaden ner när jag och s går och sjunger.

00.30 typ Badhytten. Träffar de andra när vi kommer dit, jag och jen utvecklar ett nytt garderobssystem och sen in i dimman. Jokes aside. In bland folket. Riktigt roligt hela kvällen på Badhytten. Mycket folk (800 biljetter sålda) och varmt och mysigt. För VI HAR TAGIT STUDENTEN!!! JA JA JA!!!!!!!!

03.30 Ute från Badhytten som har stängt. Har en flerkilometrig lång promenad mellan oss och efterfesten, men jen:s ömma fötter gör att vi tar halva raksträckan tillbaka från skanörs hamn på typ tjugo minuter. Hailar lite cabs ("500 :- till vellinge" - don't think so). Himlen börjar ljusna i horisonten och jag inser nästan. Att vi har tagit den. Studenten. Sen går det över, och "vi ses vid fronten!" och sen kommer det en taxi som vi tar.

04.något Hemma. Sätter mig i vardagsrummet. Läser i mössan. Fåglarna börjar kvittra. Ljust som eftermiddag. Går och lägger mig. Klockan är fem.

VÅR STUDENTDAG VAR DEN BÄSTA DAGEN. Jag vill ha den igen.

Kommentarer
Postat av: Marcus Jönsson

Hon som sjöng "La Vie en Rose" gick faktiskt i Es-1, men den sången var ju helt underbar!

Postat av: L

Mm. Andra sidan..
Jag håller på att intala mig det. Att det faktiskt är blankt och att jag kan skita i basår och allting och göra p r e c i s v a d j a g v i l l.
Och att jag faktiskt är glad över det.
Men jag vet inte. Jag har nog inte lyckats så bra hittills.
Fint inlägg. Man kan känna euforin. :)

2007-06-10 @ 19:17:57
URL: http://windipence.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback