Filmer jag vill se i höst

2 dagar i Paris
Inte bara (men delvis) för att jag önskar att jag befann mig lite närmare denna stad just nu. Filmen har fått finfin kritik, storyn verkar lovande (den sägs innehålla både humor och kulturkrockar mellan amerikanskt/franskt), och regissören Julie Deply - som också innehar den kvinliga huvudrollen - har jämförts med självaste Woody Allen. Hur som helst, en film som utspelar sig i Paris, som sägs vara bra, och ändå inte verkar vara överdrivet djup...varför motstå?

Du levande
Efter att ha sett lite filmklipp från denna film har jag - nästan - bestämt mig för att jag vill se den. Jag medger att djuphet och dyster stämning känns som två riskfaktorer gällande denna film, men vill samtidigt invända att det eventuellt bara är det sobra fotot som väcker de associationerna. Men det är för fotot jag vill se den. Ljuset och detaljrikedomen... Fast inte en chans att jag lyckas intala någon av mina flickor att se Du Levande.

Tillsammans är man mindre ensam
Har inte haft premiär än. Med Audrey Tautou i en av huvurollerna, ett manus som är författat efter en bästsäljande bok med samma namn, och återigen en film som utspelar sig i Frankrike! Måste ses. Kan t.o.m. vara så att boken måste läsas. Den ligger på soffbordet i vårt vardagsrum, så får jag bara tid...

(mati: sugen på de franska fimerna? hör av dig! de kan lätt räknas som franskstudier...)

MEN imorgon ska faktiskt jag och jen gå och se filmen En ung Jane Austen. Som jag inte hade tänkt se från början, men är det glamourerbjudande så är det... Och vad kan vara mysigare än bio en söndagseftermiddag?

Ikväll blir det Lekman på Inkonst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback