Den viktigaste lektionen

image180

Ing, vår samhällslärare, frågade oss en dag i trean "Hur blir man lycklig?". Det var en fråga ställd i utbildningssyfte, en religionlektion. Vi försökte svara honom, men vi svarade fel. Han sa att lycklig blir man av att engagera sig i något.

Han sa: "Människor som är engagerade blir lyckliga."

Och det var strunt samma i vad. Men hade man något som man lade ner tid i, som man brydde sig om, som man kanske t.o.m. brann för, ja, då hade man helt klart bättre chanser att leva lycklig.

Jag gick ut från den lektionen med ett visst mått av oro. Ryckte i någons arm och sa, "jag vet inte om jag är engagerat i något? Tänk så är jag inte engagerad i något?".

Men är man inte det så får man bara anstränga sig! Så det så. Det är viktigt.

Jag ska anstränga mig.


(Bilden: Denise Grünstein)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback