Something starting to happen

170508-11

det första jag möttes av när jag klev utanför ytterdörren denna morgon var motljus, fem heta flyttkillar samt en stor lilagul flyttbil parkerad lite finurligt så att den täckte alla våra utgångar. sedan upptäckte jag B i pereferin av mitt synfält och efter det min granne i sin dörrpost (hon som ska flytta, med familj). som sagt, motljus och rätt många fler människor än jag hade räknat med, så jag blev något ställd och hann därför inte ta in omgivningen så mycket. men jag tror de var snygga. flyttkillarna alltså.

en bra start på dagen. det kompenserade att vi sedan blev tvungna (jag och B) att tråckla oss ut genom buskarna som står runt parkeringen, klämda mot flyttbilens sida. det gick.

idag har jag klätt mig somrigt, funderat över hur mycket jag ljuger på religionen, läst metron & glamour på en seg kemilektion, ätit fattig grönsakssoppa samt nobbat en styck klassmedlem som ville gå med mig på balen. men så är livet.

det händer så många bra saker, jag vill ut&dansa nu. palla vara pank. och debaser öppnar på torsdag. då ska vi på ark. om mati är snäll tar hon med skivorna med dem för jag har aldrig ägt mer än en låt med dem. jag ser denna konsert som utbildning. lär känna ditt kulturarv, typ. bör bli kul. men vill som sagt göra en massa andra saker som nu i helgen. palla att jag måste betala skatt, fast jag har tjänat ca två tusen spänn bara. men min chef beräknade igår hur mycket jag skulle komma upp i sommar, och vi kom fram till att det inte lönar sig för mig att ansöka om jämkning och dessutom vet jag ungefär hur mycket han vill att jag ska jobba i sommar, vilket han inte har sagt innan (bäst: det var så mycket som jag hade hoppas). så alltså, jag betalar skatt. fine by me. jag har inte råd att springa runt i malmö i natt, tur att jag har så söta kompisar att leka med här hemma.

igår i metron var hothot news som alla bloggare borde bry sig om. handlade om en kille som sökte ett jobb som något (minns ej) fick inte jobbet. en viss tid senare (minns ej) fick han hemskickat ett kuvert med sitt cv, men också längst bak ett utdrag från hans flickväns blogg. där stod något i stil med att hon inte ville att han skulle få jobbet, eftersom det innebar att de skulle bli tvugna att flytta. på pappret hade någon skrivit "vad göra?". och denna kille fick alltså inte jobbet han sökte - det gick till någon annan (sämre kvalificierad).

och det intressanta med hela grejen var att tjejens blogg var helt anonym (hennes pojkvän kände heller inte till den - haha misslyckat förhållande).

haha nej förlåt. men det stod inga namn på sidan, ingenting, så cliffhangern kommer här och nu: hur fick arbetsplatsen reda på hennes blogg??

det kan man fundera på.

uppenbarligen är bloggportalerna inte fullt så noga med integriteten som man kan tro. för visst, man kan ju välja själv att ha sitt namn på sidan. jag har medvetet valt att inte ha det, varken mitt eget eller namnet på någon jag skriver om, och jag publierar heller inga bilder. detta är dels grundat på en konstnärlig aspekt (namedropping är löjligt, och det ger mig större friheter att skriva vad jag känner för), dels för att skydda mig själv, ifall något jag skriver nu skulle kunna påverka negativt vid anställningar eller andra tillfällen i framtiden. och det är ju totalt upp till en själv. men - enligt vad som visades igår - man är visst aldrig helt anonym.

(kom ihåg till mig själv:

skriv inget jag kan ångra
skriv inget negativt om mig själv (jobbsökningar - positiv bild viktigt)
skriv inget om vänner som söker jobb (vill inte ha det på mitt samvete om de inte får jobbet)
skriv inget om... ehh... ingenting.

skriv ingenting!)

ja. det var bra.

Kommentarer
Postat av: Jennie

shit vad mycket du uppdaterat! jag hinenr inte ens läsa allt nu =D ses sen! puss


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback